Ontdek hier hoe vakmensen kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. 

Digitalisering is alomtegenwoordig. Het beïnvloedt ook die industrieën die traditioneel overwegend analoog zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor ambachten. Daarom willen we graag eens kijken hoe ambachtelijke bedrijven kunnen profiteren van het gebruik van geschikte CRM-software. Eerst moet echter worden gedefinieerd wat CRM-software eigenlijk is. 

CRM-software neemt de functie over om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze processen worden beheerd, geoptimaliseerd en geautomatiseerd. 

Functies van een CRM-software

Een CRM-software heeft ook tal van functies, die elk op verschillende gebieden worden gebruikt. Afhankelijk van het toepassingsgebied worden de functies meestal gebundeld in modules. Elke module bevat de functies die nodig zijn in een specifiek bedrijfsgebied. De belangrijkste modules en functies van CRM-systemen zijn:

  • Verkoop 
  • Marketing
  • Klantenservice 
  • Contactbeheer
  • Projectmanagement 

Niet elk bedrijf profiteert echter automatisch van het gebruik van al deze functies. Bij het vergelijken van CRM moeten bedrijven in plaats daarvan vooral letten op het feit dat het systeem de processen van hun eigen bedrijf volledig kan dekken.

Branchespecifieke CRM-systemen 

De branche-affiliatie van uw eigen bedrijf speelt hierbij een doorslaggevende rol. Elke branche heeft immers specifieke processen met betrekkeing tot relatiebeheer die door CRM-software in kaart moeten worden gebracht. In het volgende willen we licht werpen op de belangrijkste functies voor ambachtslieden. In het bijzonder zal worden benadrukt hoe ambachtelijke bedrijven kunnen profiteren van het gebruik van een CRM-systeem. Dit is slechts een overzicht. Er wordt dus geen aanspraak gemaakt op volledigheid. 

CRM-software voor vakmensen 

Vakmensen hebben vaak dienst op de locatie van de klant. In deze gevallen wordt het gebruik van CRM-software met mobiele beschikbaarheidaanbevolen. Op deze manier kunnen medewerkers onderweg ook belangrijke gegevens bij de klant bekijken. Steeds meer bedrijven wenden zich hiervoor tot cloudoplossingen. Via een mobiele app of browsertoegang kunnen medewerkers vervolgens alle bestelgegevens bekijken op hun mobiele apparaten zoals smartphones of tablets. 

Project- en orderbeheer 

Ambachtelijke bedrijven werken meestal op order- en projectmatige basis. Een CRM-systeem met geïntegreerd project- en ordermanagement kan bedrijven in deze branche helpen om alle huidige en aankomende projecten en orders bij te houden. Dit zorgt ervoor dat deadlines worden gehaald en de klanttevredenheid wordt gehandhaafd. 

Planning van toepassingen 

Talrijke CRM-systemen voor dit gebied hebben ook geïntegreerde resourceplanning. Hiermee kunt u beheren welke medewerker wanneer dienst heeft.Dit maakt de personeelsplanning zo efficiënt mogelijk. Zeker in tijden van een tekort aan vakmensen wordt dit steeds noodzakelijker voor bedrijven in de ambachtelijke sector. 

Conclusie: De juiste software voor elke branche

Het wordt duidelijk dat ambachtelijke bedrijven op verschillende gebieden kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. Dit geldt in principe voor bedrijven in elke branche. De eisen aan een geschikt systeem kunnen echter sterk verschillen van sector tot sector. Daarom moeten bedrijven zich eerst intensief bezighouden met hun eigen eisen als onderdeel van een acuut softwareproject.